منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة)
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة)

منتدى كونة مجموعة من الاصدقاء واهميتة التعارف وتكوين الصداقات وزيادة الترابط بين الاصدقاء.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولشات المنتدى
مواضيع مماثلة

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.

harry potter
    M.Abu3rb
    Brave Heart
    ahmed helmy
    hosam_fedodedo
    fisherman
    جنـــــــــــــــــــــه
    11 مشترك
    انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية
    كاتب الموضوعرسالة
    M.Abu3rb

المزاج : الرايق

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Empty
    مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالإثنين 23 يونيو 2008 - 12:52

انا اسه فالسنه الاولى وبصراحه لسه مكلمتش بنت وعلى فكره انا متردد جدا فحكايه الصداقه مابين الولد والبنت
    بس انا شايف ان اصحابى الاولاد مش مخلينى محتاج انى اصاحب بنت
    لانى بضيع وقنى معاهم لاخد منهم محاضراتى اللى بيتفوتنى واى ورق او شرح بس انا مش شايف اى ضرر لو كلمت بنت بس كصداقه لا غير ومتشكر عالموضوع الجامد ده
    http://www.rasoulallah.net
    harry potter

harry potter

المزاج : magic
    اسم الكلية : العلوم

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Empty
    مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالإثنين 23 يونيو 2008 - 14:48

بصراحه احنا جيل ناجح بس ناقصاه الامكانيات
    وده سببه حاجات كتير مثلا اهتماننا بالتفاهات
    وعلى فكره الدليل ان احنا جيل دماغه جامده
    شباب علوم اللى انا اتعملت معاهم بصراحه معانا ناس
    عقولها جباره واحسن من دكاتره كتير بس مفيش اهتمام بيهم
    ولا ايه راى الشباب
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

المزاج : تماااام
    اسم الكلية : احسن كليه ف الدنيا.. كليه علوم

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالأربعاء 25 يونيو 2008 - 13:02

ahmed helmy كتب:
    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
    احنا جيل فاشل ولا لأ
    الصراحه انا مش عارف بالضبط
    هو ايه الاول مقياس الفشل والنجاح ؟
    علشان نقدر نتكلم من غير ما نعمم الكلام

هقولك مقياس النجاح ...
    ان المصريين يكونوا مهتمين بدراستهم . وبشغلهم
    يكونوا مثقفين والثقافه عاليه عندهم .... يكون عندهم هدف ولو بسيط ...
    عندهم طموح ... بيرضوا ربنا .. مش بيهتموا بالتفاهات والهيافات وما اكثرها فى مصر
    يبقى شباب واع وراجل بجد .. مش زى الايام دى
    شباب بيدافع عن رسوله... شباب مش كل هدفه اللبس والخروجات والبنات والموبايلات ووووووووو

من الاخر شباب عاوز يرضى ربنا .. هل برايك ده متوفر ؟؟؟؟؟

والعكس اكيد فى الفشل

وبجد متشكره ع المشاركه اتمنى يكون فيه مشاركات اكتر

جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالأربعاء 25 يونيو 2008 - 13:25

Mohamed Ibrahim Mashaly كتب:
    أشكرك يا جنه على المواضيع المهمه دي وللأسف أنا لسه قاري الموضوع النهارده ولو كنت قريته قبل كده أكيد كنت هشارك من بدري
    فأنا معلش هاقول رأييي بسرعه في الموضوع الأول وهو الصداقه بين الولد والبنت
    أنا عن نفسي مؤمن بمبدأ الزماله بين الولد والبنت بس مش مؤمن بمبدأ الصداقه بين الولد والبنت. مبدأ الزماله يعني مثلا تبادل لورق الدروس ولو الولد وقف مع البنت يكون الكلام في حدود ويكون الوقوف لمده قصيره ماتزيدش عن ربع ساعه مثلا على أقصى تقدير وده مفيش منه مانع خالص.
    في حاجه مهمه جدا هي المقياس لأي بنت أو ولد علشان تعرف هي علاقتها زادت عن الحد ولا لأ وهو إن اللي بتعملوا ده تتكسف إن باباها ومامتها وقرايبها يعرفوه ولا لأ .لو مش هتتكسف لأنه كلام عادي ومحترم يبقى ده في حدود الأحترام ولو هتتكسف أو هتخاف يبقى ده طبعا هو الغلط بعينه.
    أما بالنسبه للموضوع التاني إحنا فعلا جيل مظلوم والظلم اللي وقع علينا ده هو اللي أدى للأننا نكون جيل فاشل .مثلا الشاب عارف إنه لما يتخرج بعد جهد وتعب وفلوس كتير إتصرفت عليه مش هيلاقى شغل ولو إشتغل هيكون في تخصص غير اللي درس فيه طول عمره وفي مكان عمرة ما هيقدره التقدير المادي والمعني اللي يستحقه ومن حواليه كل يوم الحاجات بتغلى ومفيش حد في قلبه رحمه . تلاقي الشاب بعد كده إنحرف هههههههه وبقى يعرف بنات وله إهتمامات تانيه غير اللي مطلوبه منه زي الفسح وماتشات الكوره وهكذا .
    الكلام ده كله كلنا عارفينه مش غايب عن حد فينا بس اللي حبيت أقوله إننا فعلا جيل فاشل بس نتيجة الظلم اللي وقع علينا من الظروف اللي حوالينا

لا عادى مفيش اى مشكله زى متكون شاركت بالضبط...
    انا معاك فى كلامك عن الصحوبيه .. صح تمام ..

وبالنسبه للفشل وكده ... هوه بصراحه عندك حق ان احنا مظلومين بس خلاص
    احنا اتعودنا على الاحباط .. فنحاول بقى نغير ونروح للتفاؤل شويه ...
    ونعمل حاجه نرضى بيها ربنا ..
    وربنا معانا

وانا بجد متشكره ع المشاركه الجميله دى
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالأربعاء 25 يونيو 2008 - 13:33

M.Abu3rb كتب:
    انا اسه فالسنه الاولى وبصراحه لسه مكلمتش بنت وعلى فكره انا متردد جدا فحكايه الصداقه مابين الولد والبنت
    بس انا شايف ان اصحابى الاولاد مش مخلينى محتاج انى اصاحب بنت
    لانى بضيع وقنى معاهم لاخد منهم محاضراتى اللى بيتفوتنى واى ورق او شرح بس انا مش شايف اى ضرر لو كلمت بنت بس كصداقه لا غير ومتشكر عالموضوع الجامد ده

بالنسبه لمشاركاتك .... فانا بجد بحترم صراحتك اوى وكلامك ده وتساؤلك
    بس يمكن لو كنت قريت المووضوع اللى فات وركزت شويه .. كان ممكن تلاقى الاجابه
    لو اتكلمنا ع الاضرار لمصاحبه البنت ... يااااااااااه متعدش حتى لو كصداقه
    احنا اساسا رافضين معنى الصداقه
    هقولك ... انا عامله موضوع جامد المره الجايه ... اكبر مفاجاه

لو استنيت وشفته هيبقى حلو اوى ... وهيكون فيه الجواب على سؤالك

وبرضه متشكره جدا على مشاركتك اللى بجد احترمتها على صراحتها
    وياريت ميكونش اخر رد
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالأربعاء 25 يونيو 2008 - 13:37

harry potter كتب:
    بصراحه احنا جيل ناجح بس ناقصاه الامكانيات
    وده سببه حاجات كتير مثلا اهتماننا بالتفاهات
    وعلى فكره الدليل ان احنا جيل دماغه جامده
    شباب علوم اللى انا اتعملت معاهم بصراحه معانا ناس
    عقولها جباره واحسن من دكاتره كتير بس مفيش اهتمام بيهم
    ولا ايه راى الشباب

دى مشاركه بجد رووعه اوى ... فعلا احنا بنهتم بحاجات تفهه كتييييييييير اووى اوى ... ليه مش عارفه ؟؟
    وبالنسبه لدماغ علوم فانا اشهد .... سكشنى بجد دماغ اوى ..ويمكن والله مهو مدح بس يمكن انا كمان بحب المعامل اوى لانى اساسا بحب علوم اوى
    وفعلا لو اهتموا بعلوم شويه كانت تفرق كتير
    بس عامه احنا قلنا ايه سبنا من الاحباط وخلينا فى التفاؤل .. واكيد ان شاء الله هنعمل حاجه

شكررررررررا على المشاركه الجميله جدا
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالأربعاء 25 يونيو 2008 - 13:57

طيب يا شباب ويا بنات انا بجد مسوطه بمشاركتكم اووى
    وان شاء الله هندخل فى الموضوع الجديد التالت بكره او بعده .... وهيكون موضوع انا شايفاها حق لازم يقال
    هيبقى موضوع جامد وبمشاركتكو اكيد هيبقى احلى واجمل

وفيه حاجه جديده بقى قررت انا وانتو اكيد قررنا نعملها ...ايه ؟؟
    ان بعد كل موضوعين تلاته ... هنعمل مفاجات جامده اوى باذن الله
    هتختلف المفاجات دى ... كل اللى عاوزينه من لعب كتيير لذيذه اوى .لنكت .. ..
    لكلام هيبقى حلو اووى لضحك ..... يعنى فسحه

وكمان هناخد رايكو ايه احسن حاجه تحبوا تعملوها ... وكلنا نعملها
    استنونا بقى قريب اوووووووى باذن الله

السلام عليكم
    fisherman

fisherman

المزاج : وانت مالك انت ياعم
    اسم الكلية : كليه القرف والعذاب والنيله والهباب

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالأربعاء 25 يونيو 2008 - 17:07

هو ممكن فعلا النجاح والفشل بيعتمد على الشخص اكتر من الظروف

بس اعتقد الناس الي قبلنا لو كانوا مكنا في الظروف دي

كان انتحروا

ومعتقدش اننا جيل فاشل لان برغم الظروف التعليم والفلوس والمعيشة والحاجات دى
    معظم الناس دخلت جامعات ودرست واتخرجت وسافرت وراحت وجت واشتغلوا وعملوا فلوس
    لو حد مكنا مكنش استحمل او عمل الي عملناه

قبل كدا كان اخرهم الثانويه

دا راي

عدل سابقا من قبل fisherman في الأربعاء 25 يونيو 2008 - 17:12 عدل 1 مرات
    Brave Heart

Brave Heart

المزاج : Games & Films

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالأربعاء 25 يونيو 2008 - 17:11

إحنا مسنيين الموضوع التالت وهنشارك فيه إن شاء الله ده أولا
    ثانيا مستنيين المفاجات الجامده دي وثالثا أكيد هنقولك رأينا في أحسن حاجه نحب نعملها
    وبشكرك فعلا على مواضيعك الهادفه وعلى ردك على كل واحد كتب رأيه في موضوعك

جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالسبت 28 يونيو 2008 - 7:18

fisherman كتب:
    هو ممكن فعلا النجاح والفشل بيعتمد على الشخص اكتر من الظروف

بس اعتقد الناس الي قبلنا لو كانوا مكنا في الظروف دي

كان انتحروا

ومعتقدش اننا جيل فاشل لان برغم الظروف التعليم والفلوس والمعيشة والحاجات دى
    معظم الناس دخلت جامعات ودرست واتخرجت وسافرت وراحت وجت واشتغلوا وعملوا فلوس
    لو حد مكنا مكنش استحمل او عمل الي عملناه

قبل كدا كان اخرهم الثانويه

دا راي

السلام عليكم
    راى جميل بجد
    فعلا احنا يمكن استحملنا كتيييير اوى ... لا ولسه هنشوف
    الفرق بقى من اللى هيحبط ويياس ومن اللى هيقف ثابت ولا كانه شايف حاجه
    وجهه نظر جميله بجد
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالسبت 28 يونيو 2008 - 7:21

Mohamed Ibrahim Mashaly كتب:

إحنا مسنيين الموضوع التالت وهنشارك فيه إن شاء الله ده أولا
    ثانيا مستنيين المفاجات الجامده دي وثالثا أكيد هنقولك رأينا في أحسن حاجه نحب نعملها
    وبشكرك فعلا على مواضيعك الهادفه وعلى ردك على كل واحد كتب رأيه في موضوعك

السلام عليكم
    انا اللى بشكرك على متابعتك ومشاركاتك الجميله
    والمفاجات جايه كتير باذن الله ... وكمان الموضوع فى المشاركه الجايه باذن الله
    وربنا يقدرنا كلنا اننا نكتب مواضيع مفيده ... دى اللى باقيلنا
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالسبت 28 يونيو 2008 - 7:33

السلام عليكم
    يمكن كان الموضوع اللى قبل اللى فات كان بيتكلم عن الصحوبيه بين الولد والبنت فلقيت ان فيه ناس كتير عاوزه تقول رايها فيه ولقيت كمان ان فيه ناس بتسال ف الموضوع ده ..
    وحسيت ان مده الموضوع كان لازم تزيد شويه بحيث ان احنا نتكلم فيه كلنا لانه موضوع اكتر من مهم وكمان شاغل عقول كتير من الشباب .. للاسف
    علشان كده فانا نويت ومعاكو طبعا ان امد فتره الموضوع ده ونتكلم فيه .. بس الجديد فى الموضوع انه هيبقى حاجه تانيه خااااااالص مش هيبقى اسمه الصحوبيه بين الولد والبنت امال ايه ..

اسمه لاااااا للصحوبيه بين الولد والبنت

طيب اتكلمنا ف الموضوع اللى فات عن الصحوبيه بين الولد والبنت او ان ممكن يكون فيه زماله بس تكون بضوابط ولازم نحافظ على الضوابط دى وقلنا ايه الضوابط دى

طيب نكمل ......
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالسبت 28 يونيو 2008 - 7:51

طيب نتكلم كلاااام واقعى ولا اى كلام والسلام ....لا نتكلم كلام واقعى .. تمام ......

هل فى ظل ظروف المجتمع والظروف اللى احنا فيها... هل لسه فيه حاجه اسمها ضوابط ....؟؟هل فى مجتمع اصبح المخدرااات فيه شىء علنى وطبيعى جدا بعد ما كنا بنسمع ان اللى يشرب المخدرات دى....ياااااه دى حاجه مستحيله ونزعل اوووووى واااااااااااااااااازاى وليه وامتى ؟؟؟؟ عدنا دلوقت بنشوفهم ادامنا وادام عينينا علنا ومفيش مشكله .... طب دى مخدرات تاثيرها بيبقى على طرف واحد
    انما الصحوبيه .......

""طب انا كويس ومبعملش حاجه والله دى مجرد زماله وبس مش اكتر""

طب نتكلم كلام واقعى وبصراحه ولا برضه اى كلاام ... الاول نعرف ازاااااى ممكن يدخلنا الشيطان ... الشيطان عمره مستحيل انه يقولك روح صاحب بنت او اتعرف على مجموعه بنات .. انسى.. عارف انسى ياعمرو كده .. اهيه بالظبط
    الشيطان هيدخلك بطرق معينه عارف هيقولك ايه ؟؟؟ هيقولك خد الكشكول من صاحبتك ... دى شاطره اوى وهتساعدك وبعدين هيه الوحيده اللى بتعرف تكتب وتبيض وراء الدكاتره .. انت بس هتصاحبها ياعم عشان المحاضرات وخلاص.. ايه ياعم العقد اللى انت فيها دى .. متتتحرك كده ... ما كل صحابك بيكلموا بنات

..

عدل سابقا من قبل جنـــــــــــــــــــــه في السبت 28 يونيو 2008 - 8:07 عدل 1 مرات
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالسبت 28 يونيو 2008 - 8:05

مره كشكول ... مره تليفون ... مرات مقابله .. مره ومره ..... وانتوا عارفين ايه النهايه ؟؟؟؟؟؟

[size=24] ده احصائيات بتقول ان 90% من الحاجات اللى مش سليمه اللى بتحصل فى مجتمعنا سببها الصحوبيه والكلام ده مش جديد

لو هنتكلم بالقران ..." ولا متخذات اخدان "... دى ايه ربنا قالها فى القران للبنات وخصها للبنات لانهم هما اللى فى ايديهم الحل .. هما اللى يقدروا يقولوا لا واللى برضه تقدر تقول اه
    كاْْن ربنا بيقولها .... لا متعملهاش متصاحبيشى دى جريمه دى اول الجرايم .. متقربيش منها

عاوزين كمان نتكلم كلام واقعى ولا نضحك على بعض..

.
    مفيش حد هيقعد طول ال4 سنين جامعه محافظ على الضوابط اللى بينه وبين صاحبته .... ياسلاااام ... مين ده اللى
    بيكون شايفها 3 _ 4 مرات فى الاسبوع ان لم يكن فى اليوم ... وتخيل بقى خلال 4 سنين.. هتكون الضوابط دى لسه

برضه سليمه ومفيش اى تجاوز فى الموضوع ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالسبت 28 يونيو 2008 - 8:26

يا جماعه مش عاوزين نضحك على بعض ... مش عاوزين نخدع بعض .. ونعيش نفسنا فى وهم ملوش اى لاااازمه وملوش اى نهايه ... غير النهايات اللى كلها مصايب وبتحصل للاسف ....واحنا مش عرفين ...

مش عاوزين شيطانا يضحك علينا ونسيبله الفرصه دى ونقوله بكل سهوله سمعا وطاعه
    وفى الاخر نيجى نقوله انت ايه اللى خليتنى اعمله ده ... يرد ويقول

وقال الشيطان لما قضى الامر ان الله وعدكم وعد الحق ووعدتكم فاخلفتكم وما كان لى عليكم من سلطان الا ان دعوتكم فاستجبتم لى فلا تلومونى ولوموا انفسكم ما انا بمصرخكم وما انتم بمصرخى انى كفرت بما اشركتمونى من قبل ان الظالمين لهم عذاب اليم

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 152626075
    Brave Heart

Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالسبت 28 يونيو 2008 - 8:38

عندك حق في كل اللي قلتيه وأنا متفق معاكي ميه في الميه
    أنا لقيت موضوع جميل عن موضوعك فحبيت أنقله هنا للإفادة :

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله
    اما بعد
    أختي العزيزة: هل تريدين الحقيقة ؟ وهل تبحثين عنها ؟ هل تريدين حقا أن تعيشي قصة حب مع فتى أحلامك ؟!!!!!....إذا فاسمعيني جيدا وافتحي قلبك إلى كلام يخرج من شاب إلى فتاة.... ولكن من شاب يريد أن ينقذك..لا يغرقك..

أختي فتاة الإسلام.. ما هو الحب؟ ولماذا خلقه الله؟...
    أولا وقبل كل شيء,إن الإسلام لم يحرم الحب بحد ذاته كمشاعر وعواطف , بل منع العلاقة التي تحدث بين الرجال والنساء قبل الزواج.....ولكن لماذا ؟؟!!!!!!!
    في البداية, من وجهة نظر واقعية,اسألي أي إنسان منصف, شاب كان أم فتاة..متزوجون كانوا قد عاشوا قصص غرامية متعددة قبل الزواج..اسأليهم .. ما هو تأثير علاقاتك الغرامية السابقة على حياتك الزوجية بعد أن أصبح لديك أسرة وأولاد ..... أنا سأجيبك عنه:

_إن كل شاب عندما يتزوج , يلزم منه أن يرتبط بزوجته وألا يحب غيرها,وهذا هو الواجب عليه وعليها. ولكن للأسف يحدث شيء لم يكن يتوقعه, وهو عندما يعيش مع زوجته, يبدأ الشيطان بعملية وسوسة, فيقول له: قارن بين زوجتك وبين اللاتي كنت تقيم معهن علاقات غرامية...فواحدة شقراء ذات خصر نحيل..وأخرى بيضاء ذات عيون رائعة..و و و ..عندها يبدأ الرجل بإجراء هذه المقارنة,وذلك بسبب تأثير ما كان قد عاشه في الأيام الخوالي..وفي لحظات الضعف هذه, يتسلل الشيطان إلى قلب الرجل ويقذف في قلبه البغض والكره لهذه الزوجة المسكينة, التي قد تكون لا تملك تلك المواصفات,حتى يصبح الرجل يرى كل شيء منها سيئا ولا يعجبه شيء ...وهكذا..حتى يوقع البغضاء بينهما وبعدها.....الطلاق.
    نعم أختي..صدقيني, هذا ما يحدث للشاب أو الرجل....وكذلك النساء والفتيات, يجرين المقارنة السيئة السابقة.

إذا من وجهة نظر واقعية واجتماعية, ظهر لنا أن هذه العلاقات سوف تؤثر على علاقة الزوج بالزوجة, وذلك عبر تذكر الأيام الخوالي....فانظري إلى المشاكل التي تحدث في البيوت, وكما تعلمين البيوت أسرار.
    أما الآن فتأملي معي هذا الرسم البياني, وأرجو ألا تتسرعي وتقولي أني أخون وأشك بأحد..ولكن هذا هو الواقع الذي أعلمه تماما وهذا من خلال معايشتي لكثير من القصص التي رأيتها..

لنرى ونعيش أحد التجارب التي من الممكن أن تحدث مع إحداكن في المدرسة مثلا: تخرج الفتاة من المدرسة مع صديقاتها , فإذا بشاب وسيم, يضع على شعره الزيوت و العطور وووو.. فيقع نظرك عليه وهو كذلك,وهذه هي الدرجة الأولى من السلم الأعلى.وبعد هذه النظرة يبدأ تفاعل المشاعر, ثم تتحول إلى إعجاب, وهذه هي الدرجة الثانية. وبعدها يبدأ مسلسل النظرات والضحكات..وهكذا, بعد عملية التعارف وبعد فترة من الزمن, يطلب الشاب من الفتاة أن يسمع منها كلمات تشعره بنشوة الحب, كما هي كلمات الأغاني التي قد تأثر بها. ثم يتكرر هذا الطلب وهكذا حتى يتحول إلى رغبة لدى الشاب يريد أن يفرغها, وتتحول إلى غريزة حيوانية تطالبه بالمزيد .... حتى يقع المحظور والعياذ بالله . ولكن هذا قد يأخذ فترة من الزمن حتى لا يكون الأمر مفاجئا. وهذه هي طريقة الشيطان: طريقة الخطوة خطوة. وهذا ما حذرنا منه الله تعالى في القرآن الكريم وقال( ولا تتبعوا خطوات الشيطان ) .. لاحظي أن الله تعالى لم يقل ولا تتبعوا طريق الشيطان,بل لا تتبعوا خطوات الشيطان. لأن الشيطان ماكر خبيث, يشعر الفتاة أن الموضوع بسيط. فكلما عظمت أحد الخطوات بعين الفتاة, جاء الشيطان وبسطها لها حتى تهون عليها ثم تبدأ بمسلسل التنازلات..واحدة تلو الأخرى, حتى يزول الخوف من الذنب ويبدأ الحياء بالتلاشي شيئا فشيئا, إلى أن يقع الفأس بالرأس, وعندها لا ينفع الندم. وإذا أردت التأكد فاسألي أصحاب التجارب السابقة..................
    عود على بدء....

أما الآن أريد أن أرجعك إلى ما قد بدأت به أولا. ونقول هل حرم الإسلام الحب؟ أبدا لم يحرمه. ولكن في إطاره الشرعي. ولتسمعي معي هذه الوقفات من حياة الرسول صلى الله عليه وسلم مع عائشة الطاهرة رضي الله عنها, وليتعلم كل امرأة ورجل من هذه الدروس الرائعة.
    -1- كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول لعائشة رضي الله عنها: حبي لك كعقدة في حبل!!!!! فتضحك هي رضي الله عنها, ثم كلما مرت عليه سألته: كيف حال العقدة يا رسول الله؟ فيقول : كما هي........انظري يا أختي إلى هذه الكلمات.. بالله عليك هل يقدر أكبر شاعر في العالم بل وأكبر ممثل وعاشق أن يخرج مثل هذه الكلمات.
    تأملي هذا الموقف..
    -2- سأل عمرو بن العاص رضي الله عنه رسول الله صلى الله عليه وسلم: يا رسول الله من أحب الناس إليك؟ قال: عائشة!! قال يا رسول الله من الرجال؟ قال: أبوها..تخيلي أختي المسلمة ..هل يستطيع الرجل في هذه الأيام أن يجيب مثل هذا الجواب بل ويلفظ اسمها أيضا...
    إذا الإسلام لا يحرم الحب, بل يحرم العلاقة التي تكون في غير إطارها الشرعي.

_أخيرا أخيتي: أريد أن اختم بحكمة الله في خلق الحب: عندما خلق الله الإنسان, وخلق أعضاءه, خلق لكل عضو من الأعضاء طاقة معينة ومحدودة لكي نصرفها فيما يرضي الله. فمثلا, خلق الله العين وأعطاها طاقة النظر لكي تبصر ما هو حلال لها. وكذلك الأذن والسمع, واليد والعمل ....الخ . وكذلك أيضا القلب, فقد أعطاه الله طاقة, هذه الطاقة هي الحب والعواطف, فانظري يا أختي أين تصرفي هذه الطاقة..أتصرفيها في هذه العلاقات وتنفذ منك؟؟؟!! لكي تصابي بما أصاب قلوب الأزواج الذين تحدثنا عنهم من قبل. حتى لا يجدوا حبا يتبادلونه أبدا..

يا أختاه أرجوك فكري جيدا....نحن أمة يتكالب عليها الأمم الباقية..يا أختي أرجوك أنت قلعة من قلاع الإسلام..إياك أن يؤتى الإسلام من قبلك, وأن يخترقوا هذا الحصن وأنت فيه..وإياك أن تفتحي هذه القلعة لكل ذئب يطرقها...ولكل متسول كذاب...بل افتحيها لرجل يستحقها ...لرجل لا يمل من حبك إذا أحبك..ولا يؤذيك إذا كرهك..بل يحافظ عليك...أتعلمين من هذا الرجل؟ ...إنه الشباب المؤمن..الشباب المحافظ الملتزم..هو الذي سوف يحفظك...فبالله عليك إياك وأن تخدشي حياءك...وإياك أن تخوني أهلك وأبويك ..وأن تخوني الإسلام....وأخيرا إياك أن تأتي يوم القيامة وتري الرسول صلى الله عليه وسلم فتركضي إليه ..تريدين أن تتحدثي معه فيعرض عنك ويقول لك:لا تقتربي مني فأنت من الذين خذلوني....وضيعوا الدين.

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Space
    اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Space
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالإثنين 30 يونيو 2008 - 2:20

السلام عليكم

اشكرك على الكلام اللى فات وتاييدك للموضوع ..... ومشاركتك الفعاله دايما
    وللموضوع الجميل اللى حطيته ... زود الموضوع اهميه بجد
    وياريت لو لقيت اى موضوع مشابه لموضوعى ممكن تحطه عادى

شكرا
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالإثنين 30 يونيو 2008 - 2:39

طيب يا شباب ويا بنات
    اعتقد ان الموضوع اللى فات كان مهم جدا ولازم يتقال .. وخاد حقه ف المشاركات يمكن المشاركات مكنتش جامده اووى .. بس كان وقت كافى للقراءه يارب كلنا نكون استفدنا منه
    واى حد عاوز يشارك اكيد لسه فيه فرصه ..

بس احنا ناويين ندخل على المفاجات الجامده اللى قلنا عليها عشان عاوزين نضحك ونسترجع ايام الشقاوه وايام الثانويه اللى بجد كانت احلى ايام فعاوزين نفكر كلنا فى لعبه لذيذه كلنا نلعبها .. حد فينا يخترع كده ويقول لعبه ولو الكل وافق عليها .. على طول نلعبها .. بس محدش يقولى استغمايه ولا صلح .. هههههه .... مش عاوزين تاثير علوم يبتدى الله يخليكوا .. عاوزين حد جامد كده يقول لعبه تنفع نلعبها

ها مستنيين نسمع .. ؟؟
    ولو مفيش هضطر انى افكر واقول لعبه

harry potter

harry potter

المزاج : magic
    اسم الكلية : العلوم

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالإثنين 30 يونيو 2008 - 3:36

منوره المنتدى كله
    وبخصوص اللعبه الموضوع ده فكرته جامد
    وانا هقترح حبه العاب يا ريت تعجبكم
    لعبه ظريفه ولطيفه وهى عباره عن ان كلنا اخوات وفى بيت واحد

وكل واحد بيكلم التانى ويقوله حاجه والتانى يرد عليه

زى ما بنعمل فى بيتنا كده بالظبط
    او
    شفت هذه اللعبه في احد المنتديات وعجبتني و حبيت اطرحها عليكم من باب التسليه واظهار المحبه بشكل علني للي تريد توصل رساله تحتوي كلمه احبك له .

اللعبه تعتمد على ان كل عضو او عضوة يكتب رقم واللي يوصل رقم 5 يقول احبك للي يريد يوصله الكلمه سواء احد الاعضاء معنا او انسان غالي عليه ,, محتاج حماسكم اوكي يلا نبدأ وانا اولكم

111111111111111111111
    Brave Heart

Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالإثنين 30 يونيو 2008 - 6:17

طيب وأنا هشارك معاكوا في اللعبه دي وهقووووووووووووول

222222222222222222

جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالإثنين 30 يونيو 2008 - 13:08

وانا كمان هشارك معاكو وهقووووووووووووول

333333333333333333333
    جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالخميس 3 يوليو 2008 - 7:15

السلام عليكم
    اسفه يا جماعه ع التاخير .. ظروف خاصه Smile

بس محدش كمل اللعبه ليه ... والله كانت هتبقى جميله ولعبه لذيذه
    يمكن لو كان هارى بوتر كملها كان زمان الكل شارك ... طب اوكيه نكمل الموضوعين الجايين دول
    وانا بعدهم باذن الله هقولكو على لعبه لذيذه نلعبها او ممكن نبقى نغير المفاجاه ...

ندخل على الجديد

جنـــــــــــــــــــــه

جنـــــــــــــــــــــه

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالخميس 3 يوليو 2008 - 7:35

موضوعنا النهارده بجد موضوع يمكن عزيز على اوووووووى واحب دايما اتكلم فيه مع صحباتى ومع بنات عمى وولاد عمى
    اكيد كلنا بنحب مصر اوووى بنحب فيها كل حاجه ... ومهما حصل منها ومهما كانت حكومتنا مش موفرلنا اى حاجه
    ومهما كانت الصعوبات اللى احنا بنواجهها فى حياتنا بسبب تصرفات حكومتنا اللى بنعتبرها مش صحيحه

الا احنا كلنا فى الاخر بنحبها ...
    موضوعنا ..... اسمه.... يبقى انت اكيد اكيد فى مصر ...
    كل واحد فينا يقول حاجات بتحصل فى مصر سواء اكانت حلوه بيجدها فى مصر فعلا ومش موجوده فى بلاد تانيه او حاجات مش سليمه فيها وعاوزه يقولها
    وفى النهايه يكتب جمب الحاجه دى يبقى انت اكيد فى مصر
    hosam_fedodedo

hosam_fedodedo

المزاج : aflam agnaby

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالخميس 3 يوليو 2008 - 14:32

[font=Arial Black]

بصراحة دة رأي انا

بلدنا أمانة في أيدي يبقى انت اكيد فى مصر نا

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 602430464

نعليها مادام عايشين يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 681509490

نعيش فيها سنين و سنين يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 978619584

و إحنا مطمين يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 814168502

ما شربتش من نيلها؟ يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 530063309

طب جربت تغنيلها؟؟ يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 950614670

جربت فى عز ما تحزن تمشى فى شوارعها و تشكيلها يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 404247885

ما مشيتش فى ضواحيها؟ يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 244607900

طيب ما كبرتش فيها؟؟ يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 596464010

ولا ليك صورة ع الرمله كانت ع الشط يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 316098071

بموانيها؟؟ يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 201548265

دور جواك تلقاها هى الصحبة و هى الأهل يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 746304343

عشرة بلدى بتبقى نسيانها ع البال مش سهل يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 275377691

يمكن ناسى لإنك فيها يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 241865338

مش واحشاك و لا غيبت عليها يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 115124704

بس اللى مجرب و فارقها قال فى الدنيا ما فيش بعديها يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 276555417

إن غبت بحنلها و أنسى الدنيا و أجيلها يبقى انت اكيد فى مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 793533492

ولسة باقي الاغنية

لو عاوزين نكملها قولوووووووووووووووووووووووو

]
    http://killer-hosam.hi5.com
    Brave Heart

Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.   اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض. - صفحة 2 Emptyالخميس 3 يوليو 2008 - 17:40

الموضوع جميل بس حسام باشا يا عيني إنت متشائم أوي . وكان هيجيلي إكتئاب من الصور اللي عرضتها بل جالي إكتئاب بالفعل
    لأ لازم نبص للموضوع من جميع جوانبه يا حسام لأن كل الصور دي السبب فيها مش مصر السبب هما الناس اللي عايشين في مصر
    إن كان على مصر هقولك مصر عملتلك إيه:
    1- جو مصر من أجمل ما يكون في بلاد العالم وعايزك تفتح النشرة وتشوف كام واحد يوميا بيموت ويتشرد في الدول التانية بسبب العواصف والزلازل والأعاصير والحرائق والثلوج وحاجات كتير إحنا بعيد عنها والحمد لله.
    2- النيل واللي هو من نعم ربنا علينا اللي إحنا مش مقدرين قيمتها وبنهدرها ونلوثها .
    3-الأراضي الزراعيه الخصبه اللي كانت ويمكن ما زالت بتطلع أحسن محاصيل في العالم وإحنا بنحاول على قد ما نقدر نبورها .
    4- الأمان ودي فعلا والله مهمة جدا لأن أنا عن نفسي عشت في السعودية ست سنين أيام الأبتدائي وكان لايمكن ألعب في الشارع أو أخرج أشتري حاجه لواحدي علشان كانوا بيخطفوا الأطفال وكمان مامتي كانت في بعثه في لندن من حوالي 22 سنة وبتحكيلي إنه لا يمكن لأي شخص سواء كبير أو صغير إنه يمشى في الشارع بعد الساعة تسعه باليل علشان الحراميه والمدمنين بيسبتوه ويسرقوه وده منتشر وعادي في أعظم وأكثر الدول تقدما ( وعلى فكرة مرة مامتي واحد وققفها وكان معاه مطوة وقالها طلعي اللي معاكي وقلبها وقع في رجلها بس الحمد لله في نفس اللحظة بالصدفة جت عربية بوليس معديه من نفس الشارع والحرامي هرب أول ما شاف العربيه) وعلى فكرة مفيش أي دوله عربيه أو خليجية ممكن البنات تخرج تتمشى فيها كده زي مصر .
    5- الدفء والعاطفه والحب اللي بيكون بين الناس مش موجود صدقني إلا في مصر .
    6- وفعلا المواطن المصري بالرغم من كل همومه إلا إنه بيكون راضي وسعيد باللي مقسوم له وقانع بيه وده أهم شىء وده بشهادة واحد كويتي كان عندنا وبيقول (الشعب ده سعيد وبيضحك كده إزاي وعندة كل الهموم دي دا إحنا عندنا الواحد بيكون في جيبه ألاف و ملايين في بيته وبنكه وبوزه أدامة شبرين ).
    طبعا أنا عارف إن في حاجات كتيييييييييييير جدا حوالينا أكتر من سيئه زي إرتفاع الأسعار وقلة المرتبات وتقريبا إنعدام فرص العمل وحاجات تانيه كتيرة بس ده بسببنا إحنا وبسبب المسؤلين في كل المناصب مش بسبب مصر .

وبعد كل ده نقول : يبقى أنت أكيد في مصر

اهتمامات الشباب .. ياترى ايه اكتر حاجه بتهمنا كشباب ؟؟تعالوا نسمع بعض.
    صفحة 2 من اصل 6انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6  الصفحة التالية
     مواضيع مماثلة
    -