منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة)
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة)

منتدى كونة مجموعة من الاصدقاء واهميتة التعارف وتكوين الصداقات وزيادة الترابط بين الاصدقاء.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولشات المنتدى
مواضيع مماثلة

طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟

medo # rocket man
    إبتسامة أمل
    جوهرة القصر
    اميرة الثلوج
    Brave Heart
    9 مشترك
    كاتب الموضوعرسالة
    Brave Heart

Brave Heart

المزاج : Games & Films

طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Empty
    مُساهمةموضوع: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالإثنين 4 أغسطس 2008 - 5:39

تلقيت إتصالا عاجلا من طائرة توشك أن تقع

الطائرة تحوي 5 ركاب ومظلة إنقاذ وحيدة

الجو مشحون بالخوف والترقب.. كل الركاب يطلبون مساعدتك كي تختار من يستحق النجاة منهم

هذه إستغاثاتهم :

كابتن الطائرة
    أنا أب لأربعة أطفال, خامسهم سيأتي بعد شهر, أمهم تحبني بجنون, أسرتي الصغيرة تحتاجني, لا عائل لهم سواي, أرجوك تفهم موقفي.. حاولت إنقاذهم وفشلت.. كل محركات الطائرة تحترق.. كلنا سنموت بعد دقائق. منذ ثلاثة أيام وأنا في الأجواء من بلد لبلد, فقط ساعة وسأكون مع أسرتي ..إنهم ينتظرون هداياي الآن..! أرجوك.. قدّر معنى أن تكون أباً.

سيدة حامل.
    أنا في الشهر الثامن , شهر وسنكون أثنان..! نحن أثنان بالفعل, تفهّم حالتي.. نحن أثنان..! هذا الجنين ما ذنبه أن يحرم الحياة..؟ وأنا التي أحضنه.. ألا أستحق طوق النجاة هذا.؟ نتعب ونتألم كي نمنحهم الحياة, ولا نمنح نحن هذه الحياة.! أرجوك.. كلهم يبحثون عن حياتهم.. أنا ابحث عن حياة لأثنين!. إخترني.

طبيب جراح كنت في طريقي لمستشفى لإجراء عملية قلب غدا.. تفهم شعور ذلك المريض الذي ينتظرني.. لا يوجد أحد قادر على إجراء عمليات معقدة كهذه سواي.. فكر في مئات المرضى الذين ينتظرونني.. فكر في عشرات الأطباء الذين سيأخذون مني علم يخدم البشريه. لا تهمني الحياة بقدر ما تهمني حالات المرضى الذين ينتظرونني. ستقوم بعمل عظيم لو اخترتني.

مغترب
    ياااااه, ما أقسى الحياة, تغربت طويلا لأجل لقمة عيش لا تأتي إلا من البعيد, قريتي التي غادرتها منذ عشرين سنه على مقربة مني الآن, كل هذه السنوات لم استطيع أن آتي.. .. ما أصعب من أن تحرم من وطنك.. وعندما يستقبلك هذا الوطن من جديد.. تحرم من الحياه!. على ساعه فقط! تخيّل بعد ساعه, أنتظر كل هذا الزمن وتحرمني ساعة وحيدة من لقاء أحبتي.. أمي.. أبي.. اخوتي الذي تركتهم صغارا.. وأصدقائي و الأزقة التي ملأتها صراخا يوم كنت صغيرا. أنا منهار صدقني. كل أحلامي بلقائهم ستتبدد إن لم تخترني.

طفلة ( 9 سنوات )
    أنا صغيرة, كلهم جربوا الحياة طولا وعرضا, وجابوا دهاليزها, أنا في بداية الطريق, أشعر بالأمل وومملوءة بالطموح وبالفرح وبالغد المشرق أنا. ألا أستحق أنا الحياة التي يتشبثون بها!؟ أخترني ولا تحرمني غدي.

-----------------------------------

الآن و بعد أن سمعت نداءتهم وإستغاثاتهم.. من تمنح طوق النجاة الوحيد.. ؟؟؟؟؟؟؟
    الخيار خيارك... قف مع نفسك بصدق.. وقل من ستختار لينجو.. وبعدها رتب البقية حسب إستحقاقهم للحياة من وجهة نظرك.
    لا تنظر للإختبار وكأنه إختبار نفسي عابر... لا... تقمص الدور تماما.. تخيل تلك الإستغاثات وهي تعبرك.. تخيّل صراخهم وتشبثهم بالحياة.. وأنت من ستقرر من ستختار.. ويجب أن تختار ويكمنك أن ترتب من ستختار.
    اميرة الثلوج

اميرة الثلوج

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالإثنين 4 أغسطس 2008 - 8:07

اولا بحييك ع الموضوع الانساني الرهيب اللي هيواجهنا بنفسنا ثانيا لو انا في الموقف فعلا هختار الطبيب لان الموقف مش محتاج تحكيم عاطفة لان التعاطف للكل لكن محتاج تحكيم عقل والعقل بيقول انقاز اكبر عدد ممكن من الارواح والطبيب واضح انه متميز في عمله يعني فعلا مرضي كتير محتاجينه لان المريض مالوش غير الطبيب هو امله في انه يحس بحياته يعني بدي الفرصة لمليون واحد لكن اسرة التيار ليهم ام والام ليها اولادها وكزلك الباقي اما عن الترتيب الطفلة اللي عاشت التجربة واكيد هتطلع مستفيده منها وبعدها السيده الحامل يليهم كابتن الطائرة واخرهم المغترب مش تحامل عليه بس ممكن طول البعد الجزئي يهون الغياب الكلي ده احيانا يعني وربنا ما يحطنا في موقف زي ده ابدا
    Brave Heart

Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالإثنين 4 أغسطس 2008 - 12:15

أنا بشكرك على على مرورك يا أميرة الثلوج وبجد وجهة نظر تحترم
    وأنا سعيد جدا والله إن أول مشاركه ليكي في المنتدى كانت في موضوعي ده
    ويارب تكوني دايما معانا في المنتدى وتشاركي بالمواضيع والردود الجميله

مين تاني من الأعضاء عايز يقول هيختار مين من الخمسه؟
    جوهرة القصر

جوهرة القصر

المزاج : wow !!
    اسم الكلية : mansoura faculty of science

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالإثنين 4 أغسطس 2008 - 16:20

و لا واحد أنا ما أقدرشى أحدد مصير حد ......... و بعدين لو الموضوع بجد هاسيبهم هما اللى يقرروا ...........

لكن انت ماقولتلناش ايه اختيارك؟
    Brave Heart

Brave Heart

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالإثنين 4 أغسطس 2008 - 17:14

أنا بس مستني لما أشوف رأي بقيت الأعضاء وبعدها طبعا هقول إختياراتي بس في الأخر خالص علشان رأيي لو قلته دلوقتي ممكن يغير رأي أي عضو قرأ الموضوع فأنا عايز أقول رأيي بإذن الله بعد أما أسمع باقي الأصدقاء
    وشكرا على المتابعه
    إبتسامة أمل

إبتسامة أمل

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالأربعاء 27 أغسطس 2008 - 10:21

الصراحة هو اختيار صعب جدا وانا مقدرش احدد مصير حد بس انا متفقة تماما مع اميرة الثلوج في رايها
    تحياتي على الموضوع الانساني دا الي بتمنى متحطش فيه ابدا
    medo # rocket man

medo # rocket man

المزاج : fil tarawa
    اسم الكلية : graduated - علوم المنصوره - نباتي و افتخر.

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالأربعاء 27 أغسطس 2008 - 10:59

هههههههههههه
    انا اصلا مش ف الطياره لانك قلت انه هايجيني اتصال

هايجيني بصفتي ايه ؟؟

ما علينا

انا هاروح انقذهم و هما معندهمش غير مظله واحده

ااااااااااخد معايا 5 مظلات

سهله اوي - مهو بالعقل - اروح عشان انقذ واحد بس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
    pharmacy_150

pharmacy_150

اسم الكلية : Mansoura Faculty Of Pharmacy

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالأحد 31 أغسطس 2008 - 5:32

طبعا شكرا عالموضوع الجميل ده

بس لو انا بحكم هروح واخد المظله دي وارميها في الهواء

عشان ولا واحد من دول كلهم ياخدها

وده طبعا لان كل واحد فيهم يستحقها عشان في الاخر يبقي مصيرهم كلهم واحد

اما انهم يموتوا وده يبقي قدر ربنا او ان ربنا يكتبلهم عمر جديد كلهم

وشكرا ورمضان كريم
    مشمشه

مشمشه

المزاج : Sad
    اسم الكلية : كليه العلوم جامعه المنصورة

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالأحد 14 سبتمبر 2008 - 0:33

طيب الطياره دى توشك ان تقع
    يعنى لسه فى الجو
    طيب انا هروحلهم ازاى ؟
    Question
    ممكن اتخيل انى هطلب من بابا حسنى مبارك يؤمر بطياره خاصه تروح تنقذهم
    Wink
    المهم انى اوصل لفوق عند الطياره المريضه
    طيب لما اوصل لهم وانا معايا طياره

يبئى لزمتها ايه اطواق النجاه

Exclamation

ممكن يكون ليه لزمه
    اديه للعيله الصغيره تلعب فيه وهيا فى الطياره التانيه

انا الظاهر وسعت خيالى اوى
    مش عارفه
    عندى احساس ان الموضوع سهل مش مستاهل التفكير ده

the_prince

the_prince

المزاج : عال العال
    اسم الكلية : العلوم

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالثلاثاء 16 سبتمبر 2008 - 9:08

طبعا اختيار صعب جدا بين اب ينتظر 4 و امهم غير طفل قد يولد يتيما ... و ام حامل انتظرت شهورا لترى قرة عينها ... و دكتور عالم قد يشفى الله على يديه مرضى ... و طفلة لها حلم فى الحياة ... و مغترب عاش وحيدا و تعب كثيرا و حين اراد الراحة وجد الموت فى الطائرة التى تقله الى اهله و وطنه ....

و لكن مش هاهرب و هاجاوب بس بالعكس :
    المغترب ... انا شايف انه اللى اختار انه يبعد و انه يسيب وطنه علشان يحقق ذاته و اختار نفسه قبل كده فصعب يختاره الناس
    الدكتور ... للمرضى رب هو الذى يشفى و بيده الحياة و الموت ... يعنى لو مات فى اى حاجة تانية خلاص الناس تموت والمستشفيات تقفل و المرضى تنقل للمقابر ... لهم الله
    المراة الحامل ... ستموت مع وليدها يعنى لحظات قليلة تشعر فيها بالحزن و لكن ستنتقل الى عالم غير ما نحن فيه و قد يرد الله لها ولدها فى الجنة
    الطفلة ... بالرغم من حبى للاطفال الا انى اظن ان الموت لها افضل و هى طفلة قبل ان تلوثها الحياة بذنوب و يكفيها الجنة
    الطيار ... حاول ان ينقذ الجميع و لكنه فشل فى انقاذهم و ورائه اهل فسوف ترمل امراته و ييتم اطفاله صحيح ان الله لا ينسى عباده و لكن

لو وضعت فى هذا الموقف لاخترت الطيار ... ليس له و لكن علشان زوجته و اولاده

شكرا يا مشالى على الموضوع الجامد ... بس بجد الاختيار صعب اوى ...
    مشمشه

مشمشه

المزاج : Sad

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالثلاثاء 16 سبتمبر 2008 - 9:55

طيب فينك يا مشالى
    عاوزين نعرف الاجابه الصحيحه
    يلااااااااااااااااا
    سارة

سارة

المزاج : عادى

مُساهمةموضوع: رد: طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟   طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟ Emptyالخميس 18 سبتمبر 2008 - 7:21

انا بجد مش قادرة اختار اى شخص
    لانى مقدرش اشوف حد محتاج لمساعدة منى وانا اقف عاجزة

لكن انا كنت هسيب الطفلة لانه لسه صغيرة ولو ربنا قدر ليها تموت يبقي احسن ليها من حياتنا واللي فيها

الشاب اللي اختار غربته باديه وبعد عن اهله ووالدته برضه يمكن مقدرش اختاره

اما الدكتور بقي فالاكيد انه مش لوحده دكتور شاطر
    واكيد فيه كتير عارفين شغلهم

انا بقي اختياري هيبقي بين الام الحامل وبين الاب اللي اسرته مستنياه

وبكده هقف محتاره تانى لانى مش هعرف اختار ابدا بينهم

طياره فيها خمس ركاب من تنقذ ؟؟؟؟
    صفحة 1 من اصل 1
     مواضيع مماثلة
    -