منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة)
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الاصدقاء (منتدى طلاب جامعة المنصورة)

منتدى كونة مجموعة من الاصدقاء واهميتة التعارف وتكوين الصداقات وزيادة الترابط بين الاصدقاء.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولشات المنتدى

ليه كذا يامصريين

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
جهاد عبدالله

ليه كذا يامصريين  Empty
مُساهمةموضوع: ليه كذا يامصريين    ليه كذا يامصريين  Emptyالإثنين 18 أكتوبر 2010 - 11:24

ماعليش شباب وربنا يخليكم / انا من السعوديه وسجلت بالمنتدى هذا لانه حلو وجميل ولكوني بالسعوديه ومعاشر الاخوان المصريين بالسعوديه فحبيت اسال ليه المغترب المصري ما يحب انه يغامر بالتجاره بدول الخليج ليه السوري واليمني والهندي والتركي اجراء من المصريين /الفرص بالسعوديه كثيره والسعودي مايحب انه يشتغل اكثر من ثمان ساعات /السعودي الحكومه مريحاه وضامن مرتب اخر الشهر وكثير من الاعمال والمشاريع تنتظر الاخوان العرب /المصري ماعليش اقولها بكل صراحه جبااان بالتجاره بيخاف ما ادري ليه /وبيحب الفيزه الحره /ليش كذا يا اخوان /كثير من الجاليه العربيه وحتى الاجنبيه بتستثمر بمشاريع ضخمه والمصري يحب يشتغل حر بس بدون راس مال يعني اجرى مشكله حبيت افهم ليه التركي يفتح مطعم بخمسين الف دولار والهندي بقاله بعشرين الف دولار والسوري شركة اعلان بمليون دولار / والمصري بيخاف على خمسة الاف جنيه ليه كذا // صدقوني ياجماعه انا لفيت مصر ادور على مناديب اعلان للعمل بالسعوديه بالمشاركه والراتب وكل اللي حصلتهم عايزين راتب وبس /موش عايزين مغامره موش عايزين يخسرو ولا ريال واحد / والسوري وللبناني يجي للسعوديه موش لاقي ياكل ويغامر بشركه اعلانيه وبعد سنتين يصير من اصحاب الملايين لان الاعلان بالسعوديه تتحكم فيه العماله السوريه واللبنانيه بالاضافه للاداره السعوديه //واحد صديق لي طلب مني اشوف له مناديب اعلان بس لهم طموح وخبره بالتسويق الاعلاني /وهو عاوزهم مسوقي بروشرات واعلانات بالادله التجاريه والحملات بالتلفزيون ///واللي شايف حد من طرفه بيرسل لي على الخاص بس زي ماقلت خبره خبره خبره / واعيد واقول خليكم حركين /الشغل عايز الحركه والاسلوب الكويس وشكرا شباب مصر ام الدنيا /جهاد /
Admin
Admin

المزاج : دماغ عالية
اسم الكلية : كلية العلوم

ليه كذا يامصريين  Empty
مُساهمةموضوع: رد: ليه كذا يامصريين    ليه كذا يامصريين  Emptyالإثنين 18 أكتوبر 2010 - 18:01

السلام عليكم
فى البداية بشكرك جدا يا جهاد على الموضوع الجميل دة
وبصراحة كل كلامك صح بس فيه حاجة عايز أوضحهالك عن كل مصرى بييجى السعودية
بدأية كون أنة اساسا ييجى السعودية بفيزا حرة أو بغيرها دى أول مغامرة
أنتى تعرفى كل وأحد هنا بيدفع كام علشان يطلع بفيزا حرة؟؟؟؟؟؟
انا أعرف ناس كتيررررررررر جدا سافرت السعودية بكل الطرق
الفيزا الحرة ببتكلف على الأقل 25.000 دا أول حاجة
يعنى لسة بيقول بسم الله الرحمن الرحيم
دفع 25.000 جنية
دا غير الأقامة
دا غير مصاريفه الشخصية لحد ما يلاقى شغل
دا غير نظام الكفيل اللى مش أدمى خااااااااالص اللى بتتعامل بيه الدول العربية
وبعد كل دة تقوليلى يغاااااااااااامر
دا سفره أساسا مغامره
أنا أعرف ناس فضلت تسدد فى الفيلوس اللى أستلفتها قبل ما تسافر والله أكتر من سنه
وبعد كل دة تقوليلى يغاااااااامر
بصى يا جهاد
مصر دى اللى قاعد فيها بيغامر بعمره اللى بيضيع فيها
واللى خرج منها بيحمد ربنا كل يوم على الوضع اللى هو فيه وبيخاف تبوظ منه ويرجعها تاااااااااانى
https://asdeka.yoo7.com
جهاد عبدالله

ليه كذا يامصريين  Empty
مُساهمةموضوع: رد: ليه كذا يامصريين    ليه كذا يامصريين  Emptyالثلاثاء 19 أكتوبر 2010 - 6:45

استاذي الفاضل مساء الخير /انا شفت ردك واحترم وجهة نضرك لكنك قلت ان الفيزه على السعوديه تكلف 25000 الف جنيه / وقلت ان النظام بالسعوديه وتقصد نظام الاقامه غير ادمي /اولا الفيزه ماتكلفش سوى 7000 ريال سعودي دا لو السعودي حب يبيعها /ولو حسبتها سيادتك او انا حسبتها حتكون كالتالي قبمة الفيزه الاصليه 2500 ريال وحط عليها قيمه اجار الرخصه بالسنه الواحده 1300 ريال وحط عليها ررخصة البلديه واللوحه حوالي 700 ريال وكمان عندك اتعاب المكتب اللي بيخلص من الالف الى الياء حتكلف 1200 ريال وعندك توثيق الفويض 250 ريال /بمعنى ان الفيزه الواحده كلفت على السعودي 6000 ريال دا غير المسؤليه النضاميه امام الجهات المختصه /سيادتك خلطت الاوراق مع بعض وقلت ان الفيزه تكلف كذا وانا حسبتها لك بالقلم /والمكاتب في مصر هي اللي تسلخ بالمصريين وانا على استعداد اجيب لك فيزه باقل من خمسة الاف ريال سعودي على شان اثبتلك خطاء كلامك /استاذي المكاتب عندكم بمصر هي اللي تبيع الفيزه بخمسة وعشرين الف جنيه والسعودي لاياخذ منها سوى ماذكرت انا /اذا المشكله موش من السعودي هي من بلدكم انتم ومكاتبكم انتم ///النقطه الاخرى انت بتقول ان النظام بالسعوديه موش ادمي وانت بكذا اسات لكل السعوديين والللي خيرهم واصل اخر الدنيا / ولولا الصدقات والمساعدات اللي بنبعثها للشعوب الفقيره ونحسبها للله لما كنا بالخير هذا / ونحنا بالسعوديه متاكدين ان اي مساعده بتبعثها السعوديه للدول الاسلاميه المحتاجه ان الصدقات دي بطول زمن الخير والبركه في بلادنا //ثانيا النظام بالسعوديه لايعترف بشىء اسمه فيزه حره بل يعا قب عليه اشد العقوبات وسال اي مصري بالسعوديه /استاذي الدوله الوحيده اللي بتدي العامل حقه وتابع مستحقاته عند صاحب العمل هي السعوديه /ومافيش شكوى يقدمها عامل ضد صاحب العمل الا وتتابع على اعلى المستويات الرسميه //والمصريين هم اللي عاوزين الفيزه الحره ويدفعو فيها مبالغ كبيره من شان يجو للسعوديه // ونظام الكفاله صدقني من احسن الانظمه بالعالم لانه يحفظ حقوق كل الاطراف / ولان السعوديه تعتمد على العماله الوافده ولاتعتمد على السعودي //لو كنت سعودي وعندك مشروع كلف 200000 الف ريال وجبت عماله من اي بلد بس مو على كفالة المؤسسه وبعد ماشتغلت سابوك العمال وراحو لواحد ثاني ايه موقفك وكيف تحافظ على نشاطك وحمايته من الفشل /العامل لما ييجي للمؤسسه وهو موش على الكفاله تاكد ان المشروع حيفشل /طيب من المسؤل عن الخساره واللي دفعت بالمشروع مبلغ كبير / الحكومه وضعت الكفاله من شان ان كل عامل يعرف حقوقه ومسؤلياته تجاه صاحب العمل //وموش عايزك تسمع كلام من هنا وهناك والسعوديه فيها وفيها /تعال للسعوديه وشوف بلاوي المصريين اللي شغالين تحت الكفاله وبالمؤسسات وهم تحت الكفاله موش قادرين عليهم و يسيبك ويمشي ويفشل مشروعك اللي كلف عليك الكثير / /استاذي انا اعرف سعوديين مجوزين مصريات وموش عايزين يجو لمصر تعرف ليه لانها مرتاحه ومبسوطه مع جوزها واولادها //استاذي الحكم على الشيء لابد انك تسمع الاطراف كلها وبعدين تحكم /وحنا بالسعوديه مانرضى ان حد يسب حكومتنا لان حكومتنا هي الخير والبركه وابو متعب على رؤسنا من قوق وكل اللي بيعمله احنا موافقين عليه / ارجو ان تكون فهمت وتنورت شوي // والف شكر وتقبل مروري
the_prince

the_prince

المزاج : عال العال
اسم الكلية : العلوم

ليه كذا يامصريين  Empty
مُساهمةموضوع: رد: ليه كذا يامصريين    ليه كذا يامصريين  Emptyالثلاثاء 19 أكتوبر 2010 - 8:15

* اولا دعنى اعلن احترامى لوجهة نظرك و ان كنت اختلف مع كثيرا مما ورد فى ردك شكلا و موضوعا
* من الحاجات اللى اتعلمتها ان الاحكام العامة دائما خاطئة و للاسف انت اطلقت احكام عامة كثيرة جدا .. من اول ان المصرى جبان لا يغامر .. و انه لا يحب المشاريع الخاصة و انه يفضل ان يعمل براتب عند حد .. و ان مفيش عامل بيشتكى من صاحب عمل فى السعودية .. الاحكام العامة دائما خاطئة او على الاقل تحمل نسبة من الخطأ
* انت حكمت على المصرى انه لايغامر .. لكن الحقيقة ممكن ان الفئة اللى اتعاملت معاها هى اللى كده .. بمعنى ان اللى بيسيب مصر الى اى دولة فى الخليج او حتى فى العالم ... هو الشخص اللى مش معاه فلوس .. و اللى بيحارب علشان لقمة العيش .. و انما اللى يقدر يكون صاحب عمل و مشاريع فهو مش بيسيب مصر من الاساس .. لان مصر متتسبش الا للشديد القوى .. يعنى لو واحد مقتدر لن يتاجر فى السعودية او غيرها من البلاد .. بل سيكون مشاريعه فى مصر .. اذن الحكم الاول خاطىء
* نظام الكفالة لا يحمى الا اصحاب المشاريع فقط .. و ليس كما قلت يحمى جميع الاطراف .. لا اتكلم عن السعودية فقط بل دول اخرى كثيرة تستعمل هذا النظام .. و اذا كنت تتكلم على حماية الا يتركك العامل فهذا ممكن من خلال العقود و الشروط الجزائية و الخصومات .. زى بلاد كتير فى العالم ... و بعيد سهل اوى ان لما يمشى عامل تجيب غيره .. و انت تعلم ان الفرص ف العمل اصبحت قليلة .. و كثيرون يحلمون بهذا المكان الفارغ .. و ان كنت تتكلم عن الخبرة التى اخذها من العمل .. و التى ستتعب فى ايجاد شخص لديه نفس الخبرة .. فهو فى المقابل اعطاك من الجهد و العمل كما اخذ .. و ان كان مستريح فلماذا يتركك ؟؟
* كنت تتكلم على ان السعودى لا ياخذ الا مبلغ صغير من 25000 المدفوعة .. قد يبدو هذا صحيح فى المطلق .. و لكن يبدو انك لا تعلم الكثير عن هذا الموضوع .. فانت لا تعلم ان هناك اشخاص من الدول العربية و منها السعودية .. ياخذ اموالا من اجل تسهيل السفر و ايجاد فرصة عمل بالخارج .. وسطاء .. سماسرة .. سميهم كما تشاء .. و اعترض كما تشاء و لكنها الحقيقة .
* تكلمت ايضا عن البلاوى اللى بيعملها المصريين .. لكن متكلمتش عن الكوارث اللى بيعملها اصحاب الشغل سواء من السعودية او غيرها .. و منها مثلا .. شرط ان فى زحام الشغل لا يوجد عدد ساعات محدد لدرجة ان احد اصدقائى فى الامارات اقسم لى ان منذ 3 اشهر يعمل اكثر من 18 و 19 ساعة يوميا .. ده غير المعاملة التى تشبه الاستعباد
* اما المصريات المتزوجات من سعوديين .. فهذا طبيعى ان تحب زوجها و هو ايضا حينما اختار المصرية اكيد لانه يعلم كم هى امينة و مخلصة و ذات دين و جمال و حسب و نسب .. اما انهم لا يريدون الرجوع لمصر فهذا غير حقيقى .. و اتحدى

شكرا لسعة صدرك
Brave Heart

Brave Heart

المزاج : Games & Films

ليه كذا يامصريين  Empty
مُساهمةموضوع: رد: ليه كذا يامصريين    ليه كذا يامصريين  Emptyالثلاثاء 19 أكتوبر 2010 - 9:05

السلام عليكم أختي جهاد

أنا طبعا متفق مع كلام أخي أحمد على (the prince) جدا

وأحب أضيف شيء بحكم تواجدي وأهلي بالسعودية لمدة ست سنتوات فكلامي عن معرفه ودراية وتجربه وليس مجرد سماع كما قلتي لأخي الشهاوي

المناخ في السعودية لا يشجع أبدا على المغامرة والإستثمار فيه لأي أجنبي وخاصة لو كان مصري. فهو لا يضمن أي حقوق ولا يستطيع الشخص إمتلاك شيء من أي مشروع سيقوم به .

فمثلا المصري لا يمكنه إمتلاك أي قصطة أرض داخل المملكة ولا يستطيع إمتلاك أكثر من سيارة واحده خاصة ولا يستطيع إمتلاك سيارة أجرة أو سيارة نقل وبالتالي كيف يمكنه المغامرة بماله في مشروع لايمكنه ولو إمتلاك مجرد أرضه.

أيضا نظام الكفيل وهو يمنح الكفيل الحق في التعامل مع المصري أو الأجنبي بشكل عام كنظام السيد والعبد فهو يعنقد أنه يمتلكه ويمكنه فعل مايشاء وأعذريني أختي ليس هناك أي جهه سواء عليا كما قلت أو سفلى هتنصر المصري على السعودي حتى ولو كان المصري هو المظلوم. وتلك للأسف هي الحقيقه. لي ابن خالتي دكتور صيدلي كان يعمل في السعودية في صيدلية سعودي وقام بمنع الراتب عنه لمدة عندة شهور والله بدون أي وجه حق. وتقولين حضرتك أنه يستطيع يأخد حقه!!!. طبعا هناك الكثيرين من السعودين محترمين وعلى دين وخلق ولكن للأسف الأكثريه بتعاملون مع المصري كذلك

بالنسبة للمعونات للدول الإسلامية فأحسست من كلامك أن تقصدي أنكم تعطون لمصر معونات وهذا غير صحيح فنحن لا نأخد أي معونات منكم وأي مصري يعمل عندكم فهو بأخد فقط مقابل جهده وعمله وفي المقابل تكسبون من خلفه الخير الكثير. ويمكنك إضافة أنكم أيضا تتصدقون على أمريكا بمليارات الدورلات بعد إعصار تسونامي.

أنا لا ألومك أختي جهاد على أي شيء فليس لكي أي ذنب ولكن حبيت أوضحلك أسباب تردد المصري وتفكيرة ألف مرة قبل أن بتفق ريالا واحدا داخل بلادكم الشقيقه

دمتم بكل خير
جهاد عبدالله

ليه كذا يامصريين  Empty
مُساهمةموضوع: رد: ليه كذا يامصريين    ليه كذا يامصريين  Emptyالثلاثاء 19 أكتوبر 2010 - 9:29

Brave Heart كتب:
السلام عليكم أختي جهاد

أنا طبعا متفق مع كلام أخي أحمد على (the prince) جدا

وأحب أضيف شيء بحكم تواجدي وأهلي بالسعودية لمدة ست سنتوات فكلامي عن معرفه ودراية وتجربه وليس مجرد سماع كما قلتي لأخي الشهاوي

المناخ في السعودية لا يشجع أبدا على المغامرة والإستثمار فيه لأي أجنبي وخاصة لو كان مصري. فهو لا يضمن أي حقوق ولا يستطيع الشخص إمتلاك شيء من أي مشروع سيقوم به .

فمثلا المصري لا يمكنه إمتلاك أي قصطة أرض داخل المملكة ولا يستطيع إمتلاك أكثر من سيارة واحده خاصة ولا يستطيع إمتلاك سيارة أجرة أو سيارة نقل وبالتالي كيف يمكنه المغامرة بماله في مشروع لايمكنه ولو إمتلاك مجرد أرضه.

أيضا نظام الكفيل وهو يمنح الكفيل الحق في التعامل مع المصري أو الأجنبي بشكل عام كنظام السيد والعبد فهو يعنقد أنه يمتلكه ويمكنه فعل مايشاء وأعذريني أختي ليس هناك أي جهه سواء عليا كما قلت أو سفلى هتنصر المصري على السعودي حتى ولو كان المصري هو المظلوم. وتلك للأسف هي الحقيقه. لي ابن خالتي دكتور صيدلي كان يعمل في السعودية في صيدلية سعودي وقام بمنع الراتب عنه لمدة عندة شهور والله بدون أي وجه حق. وتقولين حضرتك أنه يستطيع يأخد حقه!!!. طبعا هناك الكثيرين من السعودين محترمين وعلى دين وخلق ولكن للأسف الأكثريه بتعاملون مع المصري كذلك

بالنسبة للمعونات للدول الإسلامية فأحسست من كلامك أن تقصدي أنكم تعطون لمصر معونات وهذا غير صحيح فنحن لا نأخد أي معونات منكم وأي مصري يعمل عندكم فهو بأخد فقط مقابل جهده وعمله وفي المقابل تكسبون من خلفه الخير الكثير. ويمكنك إضافة أنكم أيضا تتصدقون على أمريكا بمليارات الدورلات بعد إعصار تسونامي.

أنا لا ألومك أختي جهاد على أي شيء فليس لكي أي ذنب ولكن حبيت أوضحلك أسباب تردد المصري وتفكيرة ألف مرة قبل أن بتفق ريالا واحدا داخل بلادكم الشقيقه

دمتم بكل خير
Admin
Admin

المزاج : دماغ عالية
اسم الكلية : كلية العلوم

ليه كذا يامصريين  Empty
مُساهمةموضوع: رد: ليه كذا يامصريين    ليه كذا يامصريين  Emptyالثلاثاء 19 أكتوبر 2010 - 18:35

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
فى البداية انا بشكر الأخت جهاد جدااا على ردها المهذب جداااااااا على رسالتى
ثانيا : انا مش هقول كلام الناس قالته فى ردودها ولكنى بس عايز اوضح للأخت جهاد كام نقطة
أولا : واضح من رد حضرتك انك شايفه انى قصدت الأساءة للسعوديين عندما تكلمت عن الكفاله فى الواقع انا لم أقصد السعوديين ولكنى قصدت القانون ومن الطبيعى انك ترفضى وجه نظرى ومن الطبيعى ان اعبر عن رايي
ثانيا : حضرتك أتكلمتى عن موضوع الفيزا والمكاتب اللى بتسلخ الناس على أعتبار أن مفيش سعوديين خالص بتشترك مع بعض المكاتب فى عمليات السلخ هذه (( بعض السعوديين أقصد ))
فياريت لو حضرتك تقدرى تجيبى فيزا زى ما بتقولى ب 5000 ريال ممكن أشوفلها حد هنا ونبعد خالص عن المكاتب اللى بتسلخ الناس
ثالثا : حضرتك أتكلمتى عن المعونات والتبرعات وغير ذلك فياريت لو بتقدموا صدقات بجد تكون سريه لانها تقدم لله وليس للفخر والتعالى وتفتكرى وان فيه سعوديين برضة بتصرف فلوسها فى طرق تانية غير الصدقات والتبرعات . وان مصر مش بتاخد تبرعات من السعودية برضة
وفى النهاية أشكرك على سعه صدرك

https://asdeka.yoo7.com

ليه كذا يامصريين
صفحة 1 من اصل 1